Om oss

Vår sommarteater har funnits sen 1998 och den första produktionen som såg dagens ljus i ladan var "Inte alla tjuvar kommer för att stjäla" av Dario Fo. Sedan följde "Marknadsafton" av Vilhelm Moberg, "Hjonelag skall med böneman byggas" en sällan spelad men mycket rolig pjäs också av Vilhelm Moberg. 

Vi har också spelat Frieriet och Björnen av Tjechov, Tribadernas natt av P.O Enqvist, Gröna hissen av , Fröken Gustafsson av Gustaf Skördeman, Prästänkan av Cecilia Torudd samt anordnat konstutställningar, workshops med mera.

I alla våra produktioner är musiken och sången viktiga inslag och vi har alltid duktiga musiker som förgyller produktionerna med sin musikaliska bredd.Vi har även haft förmånen att arbeta med fantastiska skådespelare och regissörer under årens lopp bland några kan nämnas Farnaz Arbabi som regisserade Tribadernas natt, Reine Lööf som gjorde en populär version av Vilhelm Mobergs" Hjonelag skall med böneman byggas". Något vi är otroligt stolta över är att Gustaf Skördeman special skrev pjäsen "Fröken Gustafsson" åt oss, som handlar om Greta Garbo vars förfäder härstammar från granngården.

Vi har bl.a blivit prisade för bästa förening av Boxholms kommun, samt av atr som årets teaterförening, även våra skådespelare erhållit atr´s teaterpriser. Vi har även deltagit i ett flertal EU projekt, blivit sponsrade av LRF, ICA, Östgöta Teatern, Semcon .

Från ax till limpa-Dogmateater

När vi startade vår teater hade vi endast en tom yta framför scenen, vi hade alltså inga sittplatser till publiken, således bad vi publiken att ta med sin egen stol men när kön med publik och stolar började ringla sig så lång att det blev trafikstockning på vägen utanför bestämde vi oss för att bygga gradänger. Vi hörde oss för i bygden och en vacker sommmardag stod det ett femtiotal kyrkbänkar utanför ladugården. Dessa kyrkbänkar skänktes till oss från en frikyrka under renovering och de blev utmärkta efter lite sågande och fix. Så numer sitter publiken både bekvämt och andäktigt.
 
Vi brukar lite skämtsamt kalla vår teater för "Dogmateater" och med det menar vi att vi gräver där vi står och använder oss av de förutsättningar vi har. Vi spelar i en gammal lada mitt ute i bushen och då blir det vår scenografi. Slår blixten ner i ljusbordet under föreställningen, ja då fortsätter vi i befintligt ljus. Råmar kossorna i kapp med oss på scenen, ja, då tar vi in det i pjäsen. Kommenterar publiken, ja, då svarar vi osv.